Ubiquist – campagne

Begin schooljaar 2013 is basisschool Cosmicus-Impuls in Amsterdam Noord gestart. Een uniek concept van basisschool Cosmicus plus de kinderopvang en voorschoolse voorzieningen van Impuls. Alles onder één dak.

Impuls en Cosmimcus streven naar een gemengde school. Gelegen in een wijk met bewoners van niet-Nederlandse oorsprong, is dat een grote uitdaging. Om de aandacht te trekken van hoger opgeleide autochtone ouders, bedachten Roderik Berghegen en Arthur Kapaan (Impuls) de Ubiquist-campagne.

Met het thema ‘Is uw kind een Ubiquist?’ prikkelden we de nieuwsgierigheid van met name deze doelgroep. Via www.ubiquist.info werd tekst en uitleg gegeven. ‘Ubiquist’ betekent vrij vertaald uit het latijn ‘wereldburger’. Wereldburgerschap sluit aan bij het concept van de school, want op basisschool Cosmicus-Impuls krijgen kinderen de kans om echte wereldburgers te worden die respect heeft voor andere culturen en samenwerkt aan een betere wereld.
In Amsterdam ontstond een blauwe vlek van Ubiquist-uitingen, variërend van abri’s, promotieteams met flyers en advertenties in het Parool. De campagne zo heeft bijgedragen aan de naamsbekendheid van de school.